14 Disember 2017

Mak Abah Naik Haji (Part 3)

29.8.2017

Dekat sehari suntuk tunggu perkhabaran dari mak abah. Risau jugak. Simkad memang dah siap-siap beli kat Tabung Haji ritu. Dah pesan kalau tak reti tanya-tanya orang.

Lewat petang baru mak hantar whatsapp. Leganya hanya Tuhan yang tahu. Rupanya mak dan abah terkandas kat airport Jeddah kemain lama. Sampai kawan abah yang pi haji siap pi hotel abah nak jenguk abah. 

30.8.20107

Sempat buat video call ngan mak. Tupun kawan mak yang ajar. Rupanya kat mekah tak boleh buat video call. Salah di sisi undang-undang kerajaan Arab. 

Tengkiu bff kakak, Lily dan Linda yang selalu inform dan bagi info mak dah sampai ke belum.  


1.9.2017

Kali kedua beraya tanpa mak dan abah. Nasib baik raya haji. Kalau raya puasa mau seminggu kakak menangis air mata darah ... huhuhu ...

Lagi sadis bila dapat ucapan selamat hari raya dari mak. Sedihnya sampaikan kami takde mood tak berayer rumah sedara mare. Tapi kami tetap masak juadah raya. Abang Kembong siap buat lontong sebijik cam abah buat. Mesti abah bangga menantu dah pandai buat lontong.

Seminggu mak dan abah pergi memang kakak menangis setiap hari setiap kali lepas sembahyang. Sampai kena marah dengan adik Moon. Dia kata patutnya dialah yang menangis lebih sebab dia yang bongsu. Ini kakak sulong plak yang merebeh teruk ... hehehehehe ... kakak memang penyedeh orangnya. Selalu memang gaduh je ngan mak. Bila mak takde terasa sangat rindu kat mak dan abah ... huhuhu ... 


Gambar raya mak dan abah di Muzdalifah.  

Pastu 3 hari tak dapat kabar berita dari mak. Abah memang taklah sebab mesti abah tak pandai guna whatsapp ni. Rupanya handphone mak habis bateri. Kat Mina takde plug pulak. Nasib baik kawan mak bagi pinjam power bank. 

Aku memang dah risau giler sampai kena marah lagi dengan adik-adik ... huhuhu ...Orang tak biasa berpisah dengan mak kan ... cam nilah rasanya ... huuhuhuhu ...

Minggu kedua dan seterusnya, aku makin tabah. Makin boleh menerima. Makin redha. Makin rindu.


Mak dan Abah bersama rakan sebilik dorang selepas selesai melontar. Alhamdulillah. Mak dan Abah dapat kawan-kawan yang baik sangat walaupun mak dan abah hanya orang kampung jer.


Gambar setelah selesai mak mengerjkan haji. Alhamdulillah. Semua berjalan dengan lancar. Mak dan Abah sudahpun bergelar Haji Matusan dan Hajjah Zainab.

Pesan mak, buatlah haji ketika badan sihat dan kuat. Ketika punya kudrat yang gagah. Bukan tak boleh masa tua tapi banyak aktiviti terbatas katanya. InsyaAllah mak. 


7.9.2017

Detik paling manis kot, akhirnya, mak dapat jumpa bespren dia, Cik Tah. Kami anak-anak dia kat Malaysia rasa nak menangis bagai melihat gambar ni. Terima kasih Tuhan kerana memberi kenangan manis buat Mak, Abah, Cik Tah dan Cik Salim dalam kehidupan mereka.  


Terima kasih Pakcik Hashim yang tak jemu cari orang kampung kat sana. Tengok gambar ni lagi sedih tapi gembira ....

Ya! Allah ... semoga kakak dan bff kakak dapat jugak pi sana together-together. Amin.


Banyak hari tunggu gambar mak dekat ngan Kaabah. Akhirnya ada jugak. Mak kata, ramai orang sangat. Tak boleh nak amik dekat-dekat.  


Abah and the gang. 


Rindunya ngan abah masa ni ...


Sayang ketat-ketat


Sahabat-sahabat sebilik mak dan abah


Bergambar kenangan dengan Ustaz (lupa nama plak)



Gambar kenangan terakhir depan Maktab 84, Hotel Land Premium sebelum berangkat ke Madinah.


Masa ni kakak bertambah rindu mak dan abah. Tak sabar menanti kepulangan dorang.


Kenangan terakhir depan Kaabah. Mak dan abah kata, dorang meruntun sedih untuk meninggalkan rumah Allah ni. Abah yang susah nak menangis tupun menangis-nangis depan Kaabah. Sapa tak sedihkan. Entah bila pulak dapat ke sana lagi. 

Tak sabarnya tunggu berita mak dah sampai Madinah ke belum ni ...


Alhamdulillah setelah hampir 8 jam mak sampai ke Madinah.


SubhanaAllah ... cantiknya Masjid Nabawi.


Syukur sangat akhirnya tercapai hasrat mak dan abah menunaikan haji tahun ni. Makin rindu ni. Tak sabar menanti kepulangan mak dan abah 5.9.2017 nie.


5.9.2017

Alhamdulillah, akhirnya mak dan abah selamat sampai ke tanah air dengan selamat. Hilang rindu kesumat pada dorang berdua. 

Terima kasih atas doa-doa sedara mara dan sahabat handai. Hanya Allah yang dapat membalas. Semoga nama kita akan diseru-seru untuk ke sana satu hari nanti. Amin.

P/S : 2-3 hari sebelum mak balik Malaysia, baru kerajaan Arab Saudi umumkan dah boleh buat whatsapp/video call. Apalagi ... asyik buat video call jelah kitaorang.

P/S : Dan sekarang ni pulak, Kerajaan Arab Saudi tak benarkan pulak selfie/swafoto depan Kaabah ... huhuhu ...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan