12 Disember 2017

Mak Abah Naik Haji (Part 2)

Bila dah settle semua urusan penting ... fikir nak buat kenduri doa selamat buat mak abah plak.

Masa agak suntuk, tapi kami tetap adakan kenduri doa selamat buat mak dan abah. Bukan apa, boleh jumpa sedara mara dan sahabat handai untuk memohon maaf jika ada salah dan silap.


Geng Muslimah mak baca yassin.


Alhamdulillah ... walaupun masa suntuk, kami berjaya buat kenduri doa selamat buat mak dan abah.


Berkongsi pengalaman mengerjakan haji. Banyak tips mak dapat.


Aku percaya ... abah adalah di antara sahabat-sahabat yang disayangi oleh sahabat-sahabatnya. 


Anak bertuah yang terapat dengan abah.


Janganlah sedih bah ....


Tengkiu bff kakak datang  .... semua doa korang dah Mak Enab bacakan :) 
Moga kita akan dipanggil bersama-sama hendaknya ...


Sehari sebelum mak berangkat, sepupu abah datang melawat. Mekasih cik Salim dan makcik sudi singgah jenguk mak dan abah.


Walaupun makngah tak dapat pergi bersama mak, dialah yang datang berkali-kali. InsyaAllah makngah, ada rezeki makngah nanti. Tengkiu jugak buat kupu-kupu sudi datang bawak brekfast ...

BERKUMPUL DI KOMPLEKS TABUNG HAJI

Masa yang ditunggu bertahun-tahun. Pelbagai rasa ada dalam hati kami sekeluarga. Segala amanat dan pesanan mak abah dah sampaikan.

Harini 28.8.2017, mak dan abah akan berangkat ke tanah suci selamat 39 hari. Satu masa yang amat lama bagi kami.


Kelengkapan sabun dan krim Ihram untuk mak abah. Kakak beli kat kedai kelengkapan haji bawah opis kakak jer ... kat Medan Mara.


Sambal Ikan Bilis buat bekalan mak dan abah. Mana tau tak lalu makan ke leh kunyah-kunyah ...


Sayunya hati lihat wajah mak dan abah masa ni. Baru kakak tahu perasaan anak-anak yang mak abahnya pergi haji. 


Pendaftaran cap jari sebanyak 10 kali. 


Semua bakal haji akan diberi beg sling, pas pengenalan, gelang tangan dan tag beg yang ada butir-butir peribadi jemaah haji. Dah pesan ngan mak dan abah supaya jangan tanggalkan gelang tu tu. Mak dan abah dapat Maktab 84, Hotel Land Premium.
Keadaan di kompleks Tabung Haji memang agak sesak dan panas. Kena pandai cari port untuk duduk. Tiap khemah disediakan kipas tapi pepaham jelah dah ramai-ramai tu tak terasa pun. 

Tips : Sila bawak bekal. Boleh piknik sambil menunggu. Tak malu ke? Tak payah nak malu, berlambak orang buat camtu ... malu laparlah ....


Bespren abah. Sama-sama mennunggu dengan kami sampai mak dan abah naik bas. Dialah yang tolong kami settlekan hal di TH. Tengkiu Wak Sani. Hanya Allah yang dapat membalas segala budi baik Wak.  


Hensem dan cantiknya mak abah pada hari itu. Berseri-seri sangat. 



Beg merah tu TH yang bagi ...


Keluarga kecil kami ...


Gambar kenang-kenangan sebelum mak dan abah naik haji. 

Perasaan kami waktu ni .... sedih yang teramat sangat. Mana penah kami berpisah lama dengan mak dan abah. Doranglah teman kami bergaduh. Bila nak berpisah selama 39 hari ni ... sedihnya yaamat! 

Ya! Allah ... lindungilah kedua ibu bapa kami. Abang Kembong yang nampak ganas tu pun menitis air mata lihat mak dan pak mentua berlepas ... huhuhu ...

Kakak? Nangis sikit jer .... hehehehehe ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan