20 September 2018

TRIP KOREA MUSIM PANAS 2018 (PART 1)

Annyeonghaseyo!!!

Tu jerlah pun tahu bahasa Korea walaupun dah berpuluh drama kakak tengok. Berbelit lidah nak menyebut ... huhuhuhu ...

Ada yang tak sabar ke nak baca bebelan kakak dalam blog ni ... sabaq na (tiba loghat kedah plak)

Terlebih dahulu kakak mewakili Geng Suka Gelak ingin mengucapkan jutaan ucapan terima kasih buat bos kakak sebab sudi taja kami. Paling terharu bila bos kakak approved cadangan Trip tahun ni untuk ke negara idaman kakak. Makan tahun pujuk bos tapi bos tak layan. Tahun ni alhamdulillah rezeki kakak dan kawan-kawan kakak. Lama kami simpan rahsia tapi biasalah rahsia bukan lagi rahsia. Don't care lah janji kakak sampai jugak negara idaman kakak. Tak sabar nak tengok oppa sama unni mata sepet.

Kami bertolak ke KLIA, Khamis malam (7.9.2018). Siangnya kakak kerja seperti biasa ye. Hati masa tu dah takde ka sini ... semua dah ada di Korea namun apakan daya, kerja tetap kerja!

Perjalanan dari KLIA2 ke Incheon Airport mengambil masa 6 jam. Kami naik flight 1 pagi dan sampai di Incheon Airport jam 8 pagi (waktu Korea). Untuk pengetahuan korang, waktu Korea awal sejam dari Malaysia. Cuaca di Korea ketika ini panas (macam Malaysia) tapi windy (berangin). Disebabkan kami dah dua kali merasa musim sejuk (Beijing & Tokyo), kali ni kami nak cuba musim panas pulak di Korea. Sesekali ubah angin apa salahnya kan? Sebenarnya hujung bulan September dah start autumn tapi kami sepakat nak pergi 7 - 12 September 2018 memandangkan itu jer cuti yang panjang.  

Day 1 - 7 Sept 2018 (Jumaat)


Kami menaiki penerbangan tambang murah (sangat), Air Asia. Solat Subuh pun dalam kapal terbang. Nasib baik ada tukang kejut (tengkiu Hani). Kalau korang tak nak pi toilet boleh jer bawak spray air tu dan ambil air semayang di tempat duduk jer (boleh rujuk info dari google berlambak).   


Dapat 2 makanan hokay!

Sebenarnya kami tak perasan plak pakej Value Pack (20kg bag + meal + seat + insuran) yang kami ambil tu dah ada makanan. Kami add on lagi makanan sampai tak termakan ... huhuhuhu ...

Yang lagi lawak ... member kakak order makanan masa balik 2 set + free meal ... sampai stewardess tu tegur ...
banyak order makanan, nak tapau bawak balik ke ? ... kekeke
Oh Ya! Stewardess dalam Air Asia X ke Korea mix tau. Ada dari Malaysia dan ada dari Korea. 


Alhamdulillah, kami sampai setengah jam awal. Good job Mr Pilot!


Bila touch down jer kakak terus on Pocket Wifi. Kakak sewa Pocket Wifi dengan VISONDATA. Ini kali kedua kami gunakan perkhidmatan Pocket Wifi Visondata ketika melancong ke luar negara (kali pertama masa pi Jepun). Satu Pocket Wifi ni boleh share 5 orang. Dan paling penting UNLIMITED!

Bagaimana, Macamana dan Apa Kelebihan Pocket Wifi ni digunakan ketika melancong akan kakak cerita entri lain ye!


Noona - noona yang paling bahagia walaupun tak lena tidur dalam flight.


Style di Lapangan Terbang Incheon lebih kurang macam KLIA jugak. Lepas kuar dari flight, kita kena naik train untuk proses imegresen Korea dan amik beg.



Jika anda terlupa tulis borang Arrival Card dalam flight, boleh tulis kat sini (wajib). Kalau korang rabun boleh pakai cermin mata yang disediakan. Bestkan.

Okay! Lepas tulis boleh beratur untuk pemeriksaan pihak imegresen Korea. Kemudian boleh ambil bagasi korang di bawah pulak.

Tour Guide kami dah ready kat Pintu no. 4 ... 


Jakun jap ... 

Jika di Malaysia KTM & LRT jer guna mesin beli tiket. Di Korea bas pun guna sistem mesin beli tiket :) canggih kan!!!


Trip Korea Musim Panas Geng Suka Gelak HSK
  

Belanjer sikit gambar laut sepanjang Incheon ... 

Incheon Airport ni berdekatan dengan laut, so sepanjang perjalanan (high way) memang nampak laut jer. Lepas tu kan ... high way dorang lebih kurang kita cuma agak kehutanan sedikit ... mungkin konsep kehijauan kot :)

Untuk pengetahuan korang cuaca  di Korea ketika ini panas tapi windy (berangin). Tapi tak ler panas terik macam kat Malaysia ... hehehehe ...

Memandangkan hari itu hari Jumaat, kami di bawa terus ke Masjid Itaewon, satu-satunya Masjid di bandar Seoul. Perjalanan dari Incheon Airport ke Masjid Itaewon mengambil masa lebih kurang 1 jam 40 minit mengikut aliran traffic.

Sementara kaum lelaki menunaikan solat Jumaat di Masjid Itaewon, yang kaum perempuan pulak pi melantak kat kedai makanan korea halal tidak jauh dari masjid (kakak akan cerita dalam entri Kedai Makanan Halal di Korea). Kami guna sistem bergilir-gilir ... hehehehe ... lepas dorang habis solat Jumaat, kami pulak pi melawat Masjid Itaewon.

MASJID ITAEWON, SEOUL

Masjid Itaewon terletak di Itaewon, Seoul dibina pada tahun 1976. Di masjid inilah tempat umat islam di Seoul berdakwah dan berukhwah.


Jika sebelum ini asyik tengok gambar orang lain jer pergi Masjid Itaewon. Tapi hari itu, mimpi kakak jadi kenyataan. Yang pompuan pulak take turn solat jamak di Masjid Itaewon. Disebabkan keterujaan terlampau, kakak lupa nak amik gambar dalam Masjid Itaewon. Cuma ada amik IG Story je. Boleh tengok dalam IG Akak Kembang.

Dan paling best, satu-satunya tandas yang kakak jumpa ada paip air dalam tandas ialah di Majid Itaewon ... lagilah teruja ... hahahaha ...


Dekat kawasan Itaewon nilah baru jumpa pelbagai bangsa terutama umat islam yang ingin menunaikan sembahyang jumaat.


Dapat free air dan roti lagi di Masjid Itaewon tapi untuk yang sembahyang Jumaat jela ...


Masjid Itaewon ni 2 tingkat. Tingkat bawah untuk lelaki dan tingkat atas untuk perempuan.Tempat ambil wudhuk ada di luar masjid tapi tempat ambil wudhuk perempuan jauh ke belakang sikit ... 


Alhamdulillah ... 


Ada yang tanya?

"Tak bawak laki ke?"

"Tak bawaklah takde bajet ... hahahaha ... lagipun kasi canlah nak berjimba dengan kengkawan kan ... Mana tau lepas ni dah boleh bawah laki dan anak-anak sendiri pulak kan ... Amin."


Dulu bertiga sekarang dah tambah sorang ahli :) Untong Hannan Kaira ... kecik-kecik dah dapat gi Korea ... mamalong ni umur 39 tahun baru dapat jejak ... tupun ada orang sudi belanjer ...hehehe ...


Gigih kami possing tengahari rembang kan ... 


Masa nak balik dari Majid Itaewon, kami di sapa dengan ahjussi (pakcik) ni yang mengenalkan dirinya Haji Karim. Kami syak dia salah sorang ahli kariah masjid ni. Menurutnya lagi, dah dua kali dia menunaikan haji. Hebatkan!!


Salah satu kedai rare sekitar Masjid Itaewon. 

Di sepanjang jalan ke Masjid Itaewon jugak terdapat banyak kedai makanan halal terutama kedai Arab. Boleh je pilih mana idaman hati.


Kalau korang nak bayangkan macamana ruper kawasan nak ke Majid Itaewon tu seperti gambar di atas. Tapi itu jalan ketika balik. Masa nak pergi kena daki jalan agak berbukit. Alaaa ... cam korang tengok drama Korea kalau oppa hantar awek dia balik rumahkan jalan punyalah membukit ... camtulah juga jalan nak ke area Masjid Itaewon.

Pada yang bawak anak-anak kecil terutama yang ber stroller, sila kuatkan kuda-kuda anda ye :) Pada pakcik makcik boleh je jalan perlahan-lahan ... no worries!

Jika tour guide korang bawak kereta, bolehlah drob by sampai ke atas tapi kami naik bas kena turun tepi jalan kat bawah tu. Jalan menuju ke Masjid Itaewon tu lebih kurang 500 meter jer. 

Boleh tengok IG Akak Kembang kalau nak tengok ig story.

KEDAI LINE FRIENDS DI ITAEWON

Masa nak balik tu, sementara menunggu bas sampai, kami lepak depan kedai Line Friends di Itaewon. Nak jengoklah kejap apa yang ada dalam kedai Line Friends tu kan ...


Jumpa teddy bears besar giles! Nasib baik tak jual ... hehehe ... baru nak beli :)


Bagus betul kedai Line Friends ni ... banyak port untuk possing. Tengkiu bakal menantu sudi ketip gambar bakal mak mentua awak .... hahahahaha ...


Kakak hanya mampu bergambar jer ... 

Harga barang di Kedai Line Friends ni boleh tahan jugak harganya. Alaaa ... kalau budak remaja memang sukalah kedai ni. Kakak ni dah remaja purba hanya pandang sekilas jer ... hehehehe ... 

Lagipun mood spoil disebabkan dapat whatsapp dari anak dara kat Malaysia terkena scammer (nanti kakak cerita ye)

SEOUL WORLD CUP STADIUM

Kemudian, kami dibawa ke Seoul World Cup Stadium (ini itinerary tambahan kami mintak). Nasib baik Azrul (tour guide) melayan jer kami ... 


Possing kat luar jelah dulu ....


Nak lawan sila kaki kakaklah tu ... hahahaha


Besar Stadium Seoul ni. Tak tertawaf. Ada macam-macam kat dalam dia. Nak masuk padang pun boleh tapi ada caj dikenakan. Kakak tak masuk pun. Jalan-jalan kat luar jer.

kredit foto : by Alif

Jika korang berminat nak tengok padang bola di Seoul World Cup Stadium ni, 1000 won akan dikenakan. Lebih kurang RM3.70 jer ... 

kredit foto : by Alif

Ruang rehat pemain bola pasukan Seoul. 
Gambar terpaksa di blur kan demi keselamatan hahahaha tipu!

kredit foto : by Alif

Ruang mesyuarat menyusun strategi pasukan bola sepak Seoul :) 


Ruang simpan barang untuk pasukan bola sepak Seoul yang ada tandatangan pemain bola sepak. Satu pun kakak tak kenal sebab kakak tak minat bola .... hahahahaha

Kakak kenla Lee Min Hoo & Park Shi Hoo jer ... kekekekeke

kredit foto : by Alif

Inilah rupa padang di Stadium Bola Sepak Seoul. Yuran nak masuk padang Seoul World Cup Stadium ialah 1000 won :)

LOTTE MALL

Misi seterusnya mencari sehelai baju Hard Rock Seoul di Lotte Mall.


Jumpa LUSH tapi tak beli pun sebab tiada dalam wish list korea ... hehehehe ...

Malangnya, pencarian sehelai baju Hard Rock untuk Abang Kembong tidak berjaya kerana Hard Rock di Lotte Mall dah tutup. Sedih! dah separuh tawaf dalam tu ... takde rezeki ...

GANGNAM

Kemudian kami di bawa ke kawasan elit di Seoul iaitu Gangnam untuk dinner bbq ala Korean Style ... hahahaha ... 


Cuaca malam di Korea sejuk. Kena pakai sweater kalau tak tahan. 

Nak pi kedai makanan halal di Gangnam ni pun macam dalam drama Korea. Jalan menuju kedai  makan halal di Gangnam ni pun naik turun bukit. Tak jadi masalah pun janji merasa kan.

Lepas dinner di Gangnam (kedai makanan halal di Korea nanti di entri lain ye), kami terus di bawa ke hotel. Tak sabarnya nak lurus kaki ... maklumlah dah naik turun bukit kan ... 

bersambung ....

with love 💗 
pls follow/like/subcribe
BlogIG | Youtube

3 comments:

  1. Waahhhhh...bestnyee.. Ni salah satu impian LeYa juga untuk melancong ke Korea.

    ReplyDelete
  2. Untung laaa...bukan senang orang nak belanja kann..best betul berjalan sakan cuti2 ari tu...cepat sambung lagi..

    ReplyDelete