29 April 2010

PERCUTIAN KE JAKARTA & BANDUNG 2010 (Part 5)

Kampung Daun terletak agak jauh jugak dari kota Bandung. Lebih kurang 1 jam lebih kot perjalanan ke sana. Korang bayangkan korang nak ke Cameron Highlands..camtulah jalan ke sana. Sejuk dan nyaman sekali.
Makcik aku yang beria-ia suruh kami singgah ke Kampung Daun. Dia kata makan malam disitu best sekali. Kedatangan kami ke Kampung Daun memang disambut dengan hujan renyai-renyai lagi. Kami sampai agak awal. So, jalan-jalan dan possing-possing jelah.

Jika nak beli souviner boleh cari di sini


Selekehnya kakak Balqis



anak bujang ni memang sibuk dengan PSP dia jer

dengan anak daras

Disebabkan adik Moon kesejukan sebab demam, kami tak jadi nak makan malam di Kampung Daun. Kami putuskan untuk pulang ke hotel jek. Tak merasalah kesedapan gurami bakar di situ. Maybe, next time.

28 April 2010

PERCUTIAN KE JAKARTA & BANDUNG 2010 (Part 4)

Hari Ketiga (16.1.2010), Bandung
Kami tak buatpun jadual yang proper. Semua bergantung kemana Pak Tatang nak bawak kami. Katanya hari ini dia akan bawa kami ke tempat barangan kulit, Chibaduyut.
Nama tempat kat Indonesia  ni agak pelik. Pak Tatang kata, jika ke Bandung, wajib melawat Chibaduyut. Nanti menyesal jika tidak singgah. Memang ada macam-macam beg, kasut, baju  dan barangan lain yang dihasilkan melalui kulit. Tapi aku takder yang berkenan pun. Dan jangan terkejut, di sini barangan senjata bahaya seperti pisau, pistol, parang, senapang semua dijual di tepi-tepi jalan jer. Yang real bukan yang tipu tau. Jika nak beli sila tanggung sendiri akibatnya bila ngadap imegresen nanti.
Possing depan Hotel Nova. Hotel ni ala-ala banglo sebijik yang punya banyak bilik.
Kemudian kami di bawa ke tempat syurga jeans, Toko Tiga. Macam-macam jenis seluar jeans pelbagai jenama terkenal ada. Sediakan ongkos jek. Aku terbeli jugak sepasang jeans Levis, nanti takut balik Malaysia terbayang-bayang pulak. Nak beli kat butik Levis memang taklah. 
Pilih-pilih mana satu idaman hati...
Toko Tiga ni ada 2 tingkat. Selain seluar jeans, ada jugak seluar slack, codroi, kakis, tshirt dan lain-lain yang berjenama. Harga di Toko Tiga boleh tahan jugak.
Kami dibawa ke Gedung Tas pulak. Di sini ada macam-macam jenis handbag. Tapi kami tak berkenan pun.
Beg kulit kegemaran abah :)
Kami dibawa makan tengahari masakan Padang di Restoran Padang Mitra Sederhana Pasteur. Kami dihidangkankan dengan pelbagai makanan dalam satu piring. Tapi awas! Pilih makanan yang anda mahu makan sahaja. Jika anda ambil semuanya, anda harus membayar semuanya walaupun tidak makan makanan itu.
Terlalu banyak makanan. Tak tahu mana nak pilih. Tapi serius, nasi padang kat Malaysia lagi sedap kot :)
Kemudian, Pak Tatang membawa kami ke kawasan yang banyak factory outlet di Jalan Dago. Ada banyak factory outlet sekitar Jalan Dago. Ada Heritage, Rumah Tas dan macam-macam lagi. Larat dengan tak larat jek nak jalan.
Kami dihadapan Gedung Heritage. Memang besar mall Heritage ni. 
Kat depan Pejabat Pos Indonesia pun jadi...
Sempat request bergambar dengan Pak Polisi Indonesia. Nasib baik dorang ni sporting...
Kepadatan rumah di Bandung...
Kami suruh Pak Tatang bawa kami ke Kampung Daun. Dalam perjalanan ke sana, Pak Tatang bawa kami singgah di Chemplas. Hujan renyai mengiringi kedatangan kami ke Chemplas. Pak Tatang yang beria-ia nak bawak kami ke situ. Katanya, mesti anak-anak aku suka. Ya. Memang dorang suka. Akupun suka sebab setiap ada patung besar watak animasi kartun. Ada Superman, Batman, Ramboo dan macam-macam lagilah.Jika kedai yang ada patung Superman, semua barangan berkonsepkan Superman. Turun saja dari van, kedatangan kami juga disambut dengan pengamen (peminta sedekah). Memang rimas kot. Dahlah hujan, yang pengamen ni plak himpit-himpit kami mohon sedekah.
Dihadapan kedai Seperman. Memang hujan renyai-renyai masa ni tapi disebabkan nak jadikan momen terindah, kami bergambar jugak walaupun adik Moon dah panas badannya.
Kedai atas ni memang kedai barangan sensored. Memang menarik barang jualannya tapi tak sesuai kot untuk kanak-kanak.
Di Chemplas juga kami tak beli apa-apa pun. Just window shopping je sebab barangan di situ agak mahal dan tak senang dengan keadaan jalan lecak sebab hujan.
Apa yang perlu korang tahu tentang Bandung :
Jangan sesekali beri sedekah di tempat-tempat yang ramai orang. Sebab, kalau sorang korang bagi sedekah nanti lagi ramai pengamen datang kerumun korang. Itu sangat bahaya sebab pengamen di sana sangat agresif.

27 April 2010

PERCUTIAN KE JAKARTA & BANDUNG 2010 (Part 3)

Hari Kedua (15.1.2010), Bandung
Seawal jam 8 pagi Pak Tatang dah setia menanti kami depan hotel. Sangat efisyen pak supir ni..yelah..kan dah dibayar haruslah bagus servisnya. Hari ni kata Pak Tatang mahu bawa kami ke Pasar Baru Bandung. Awal betul kami sampai sebab kebanyakkan kedai belum beroperasi. Jika nasib baik, jika kami pembeli pertama...peniaga disana akan menepis-nepis duit atas jualan mereka. Katanya 'pecah telur'...hehehehehe...pembuka rezeki barangkali.
Pertama kali sampai kat gedung sedemikian rupa...agak pening jugaklah. Tak tahu mana satu kedai harus dituju dulu. Akhirnya, kami berpecah 3 group. 
Kedai kesukaan kami dan murah bangat dong! Kedai kain Laskmi. Memang super best kain-kain lace kat situ. Dahlah murah...cantik bangat pulak :) Kat kedai ni je dah berejam. Biasalah temankan mak aku shpping. Puas belek sana belek sini...nasib baik beli.
Ingat yang tudung pink tu model tudung....hehehehehe....
Tolong abah kita pilih-pilih baju batik jawa :)
Serius, korang akan rambang mata kot tengok barang-barang niaga kat Pasar Baru Bandung ni. Ada telekung, kain batik, kain lace, kain cotton, kain sulam, baju kebaya, baju ready made, beg dan banyak lagi.
Aku ingat aku sorang jek galak shopping, sekali tengok laki pun naik sama tengah beli sarung kusyen bulu beruang untuk rumah baru kami nanti.Pandai gak dia beli ek..kain-kain dia tak layan sebab dia tahu bini dia terror bab beli kain :)
Shopping sampai lupa makan...kami naik ke lantai 5 di Pasar Baru Bandung. Ada banyak kedai makan. Tapi harus hati-hati ya! Kami pilih makanan sunda. Memang sedap!
Lepas makan kami terus pulang ke hotel. Hati masih tak puas lagi nak shopping. Lepas berehat-rehat sebentar, kami ajak Pak Tatang keluar balik. Dia okey jek. Mak, Abah dan anak-anak aku tak mahu ikut. Dah capek tu :)
Pak Tatang cadangkan kami ke gedung factory outlet, Grande. Kat situ shopping baju tidur paling best. Banyak pilihan dan murah sangat. Sepanjang jalan di Grande tu pun banyak factory outlet dari pelbagai jenama.
Kemudian, Pak Tatang bawa kami ke gedung topi keledar. Wow! memang super awesome :)
Jadi jakun kami dalam Istana Helmet ni. Murah-murah kot harga dia. Giler kot kat Istana Helmet ni. Patutlah orang di Bandung punya helmet yang cantik-cantik. Laki aku pun turut terjebak. Siap beli satu helmet ala-ala ARC.
Lepas balik dari Istana Helmet, aku suruh Pak Tatang bawa kami ke Perfume Shop. Tupun kawan aku yang bagitau. Dia kata kedai perfume tu murah dan sebijik original :)
Kawan aku kata, kalau ke Perfume Shop...cari si tukang bancuh minyak wangi bernama Eddy S. Tulah dia Mas Eddy S. Mesti dia rasa glamer sebab orang Malaysia kenal dia...hehehehehe....Tapi bukan dapat diskaun pun...huhuhu...aku beli stok setahun punya perfume :) 
Hampir jam 7 malam kami pulang ke hotel. Kami suruh Pak Tatang bawa kami kedai makan padang paling murah. Memang kedai murah betul dibawakknya...hehehehehehe...Kami tapau je makanan. Balik hotel, usai semuanya makan sambil tengok tv. Aku tertarik dengan iklan di Indonesia. Kebanyakkan iklan mereka berkonsepkan keperihatinan rakyat mereka. Semua model adalah rakyat tempatan. 
Malam kat sana memang terasa panjang. Celik-celik mata...tengok jam baru pukul 4.00 pagi...huhuhuhu...tak sabar nak sambung jalan-jalan...
Apa yang patut korang tahu tentang Bandung :
Semua parking di kota Bandung ni dikenakan tips. Setiap kali parking kena bayar dalam rp3000 lebih kurang RM0.50 sen je duit Malaysia. Murahkan jika dibandingkan dengan parking kat Malaysia ni.

26 April 2010

PERCUTIAN KE JAKARTA & BANDUNG 2010 (Part 2)

Usai berehat, kami terus dibawa oleh Pak Tatang ke Rumah Mode (sebut mo de bukan mod ye). Rumah Mode merupakan gedung pakaian berjenama. Macam-macam pakaian berjenama boleh korang pilih kat situ. Aku? mana boleh tak beli apa-apa kan...haruslah rembat selai t'shirt AX dan selendang yang susah gak nak cari kat Malaysia (poyo kan) dengan harga yang sangat murah dan berpatutan. Aku sebenarnya memang tak berapa tak reti nak bezakan antara original atau tak. Tapi orang kata kebanyakkan baju-baju kat Rumah Mode ni adalah baju-baju original tapi rejected.

my mak

Kami repeat 2 kali ke Rumah Mode ni. Tak puas rasanya. Nasib baik Pak Tatang ikut je kehendak kami...hehehehehe

25 April 2010

PERCUTIAN KE JAKARTA & BANDUNG 2010 (Part 1)

Pertama kali bawak family menjejakkan kaki ke luar negara. Banyak persediaan yang sudah dilakukan. Alhamdulillah..perjalanan kami ke Jakarta-Bandung selama 6 hari 5 malam (6H5M) berjalan lancar walaupun adik kecik saya demam sepanjang bercuti kat sana.
Abah aku relak je sebab dah pernah naik kapal terbang. Mak pun pestime juga naik kapal terbang...

Excited adik Qayyum

Qayyum tak tidur pun sepanjang penerbangan ke Jakarta. Dia memang menikmati permandangan sungguh...
Hari Pertama (14.1.2010)
Pertama kali ke luar negara (walaupun dekat je). Pertama kali menaiki kapal terbang. Walaupun flight Air Asia delay hampir 2 jam, tepat jam 9.30 pagi, kami tiba di Lapangan Terbang Soekarnao Hatta, Jakarta, Indonesia. Rombongan Cik Kiah seramai 12 orang. Aku, Encik Suami, Balqis, Qayyum, Babahku, Emakku, Adikku Moon, adik sepupu Pira, kawan kami, Tiara dan Ina. Aku tidak sabar-sabar nak berjumpa dengan pak supir yang memang telah aku maklumkan dari Malaysia lagi. Rupa-rupanya pak supir aku tu dari pagi dah siap sedia menanti kami. Ku pikir pak supirnya udah tua rupa-rupanya masih ganteng dan kecil molek ajer orangya. Namanya Pak Tatang. Asal Bandung. Nombor telepon +628157112749. Umur 36 tahun. Sila hubungi dia jika berminat menggunakan perkhidmatannya. Kemudian kami dibawa dengan Van Pregio. Memang besar van Pregio tu. Muat untuk kami 12 orang tu. Kos pengangkutan kami selama 6H5M dari Jakarta ke Bandung dan Bandung pulang ke Jakarta cuma Rp4.6 juta. Berbaloi tak?
Masing-masing muka teruja....tak sabar nak lihat negara orang....
Selepas selesa dengan tempat duduk masing-masing, Pak Tatang bawa kami ke Restoran Sunda untuk menjamu selera malangnya kedai belum beroperasi sepenuhnya. Kiranya kami pelanggan pertama doranglah...hehehehe...
Ko tengok akak gorjes....siap bawak kalkulator lagik....hahahahaha...senang nak bahagi-bahagi duit nanti...
Memang cantik dekorasi Restoran ni. Rasa nak duduk lelamer jek... 
Dugaan sungguh percutian pertama kali ke luar negara ni. Adik aku, Moon tiba-tiba demam. Kebetulan masa kami ke sana, cuaca disana hujan je. Mak akulah paling risau. Yelah kat negara orang kan....takut apa-apa terjadi plak. Segala ubat kami suruh dia telan. Harap-harap keluar peluh dan rasa sihat sedikit.
Perjalanan dari Jakarta ke Bandung memakan masa dalam 3-4 jam. Jika jalannya macet (jam), maka lambatlah kami sampai. Nasib baik kami tiba hari Khamis..arus jalan pun agak lancar. Kalau nak tau lagi highway dorang ni macam highway kiter gak semua kat sana straight jek takder bengkang bengkok. Korang boleh lihat sepanjang perjalanan ke Bandung, ada sawah padi dan hutan belukar. Memang menakjubkan.
Lebih kurang mengharungi perjalanan selama 3 jam, akhirnya kami sampai ke kota Bandung. Kami terus dibawa ke hotel di Jalan Dago, Wisma Nova. Adik Moon yang uruskan semuanya. Hotel kami boleh tahan jugak murah. Kami tempah 2 Family Room dengan harga Rp376.000 (RM135.00). Moon, Tiara, Ina & Fira 1 blik. 1 bilik lagi aku, Encik Suami, Babah, Mak & 2 anak aku. Janji leh tidur jer..duit lebih leh shopping.. Lepas check in, masuk bilik, solat, kami keluar balik sebab dah tak sabar nak tengok bandar Bandung. Shopping time!!!!Nilah pompuankan....orang lelaki relaks jer...
Untuk pengetahuan korang jugak, jalan raya di kota Bandung ni bersimpang siur..takder line putih pun..main redah jek. Agak-agak nak cilok....bunyi je "pon-pon" (bunyikan hon). Agak-agak tak puas hati ngan orang sebelah makan line kiter..pon lagi. Orang Bandung takder marah punya...semua pemandu di Bandung ni baik hati dan penyabar orangnya. Sesak..sesak gak tapi kete still leh moving. Cuba try test kat Malaysia..silap haribulan kena tunjuk f&$*!!!

24 April 2010

HAPPY 38 FOR US



Alhamdulillah. Masih diberi kesempatan untuk bersama keluarga dan bernafas lagi.


5 June 2009

MELAWAT ZOO NEGARA

Sempena cuti sekolah ni..anak-anak saya sibuk ajak bercuti lagipun saya dah berjanji dengan anak-anak saya tiga minggu sebelum cuti sekolah yang lalu, jika siapa yang rajin pi sekolah tanpa ponteng hakta sehari pun..habuannya cuti sekolah boleh pergi Zoo Negara sebab dorang sibuk sangat nak pergi. Sebenarnya itu umpan saya supaya mereka rajin pergi sekolah..so sesiapa di antara mereka berdua yang ponteng sekolah dua-dua takkan dapat pergi. Amboi..bukan main rajin pergi sekolah nampaknya bila saya buat aturan macam tu. Dan untuk mengotakan janji, saya dan Hubby ambil cuti untuk ke Zoo Negara..tapi...bila sebut saja Zoo Negara pasti ada yang tertawa dan berkata "Buatper pergi Zoo..bukannya ada aper..." "Ada lagi ke binatang?"....tapi ada juga yang kata ok. Mungkin bagi orang dewasa memanglah tidak berapa seronok sangat jika ke Zoo...tapi bagi kanak-kanak..ianya satu kepuasan dan keseronokan. Mereka dalam mengenali dan menerokai satu persatu kehidupan haiwan dalam Zoo Negara.















Saya rasa Zoo tetap seperti dulu cuma ada sedikit perubahan dari aspek kebersihan dan binatang yang telah dipelbagaikan sedikitlah. Tak rugi walaupun bayarannya agak mahal sedikit Dewasa = RM15 & Kanak-Kanak = RM6..tapi apalah sangat jika anak-anak kita gembirakan..lagipun bagaimana Zoo kita nak berkembang jika kita sendiri tidak menyokongnya.Wah!!!promote nampak...bukan apa..anak-anak kita akan rasa sangat gembira walaupun letih berjalan menerokai kehidupan haiwan. Sekali pergi pasti nak nak pergi lagi. Itu yang berlaku pada anak-anak saya..insyallah..panjang umur boleh pergi lagi.